Bismillahirrahmanirrahim

Ahlan wa sahlan.

Saturday, 31 December 2011

Api Keluar Daripada Pokok Yang Hijau

Mungkin, pada setiap minggu kita akan membaca surah yang amat popular dalam kalangan kita, iaitu Surah Yaasin. Mengapa saya mengatakan surah ini amat popular. Hal ini kerana surah ini amat sinonim dengan masyarakat kita untuk membaca surah ini pada malam Jumaat. Saya tidaklah mengatakan surah ini adalah wajib dibaca pada malam Jumaat, namun surah ini seakan-akan sudah menjadi kelaziman masyarakat kita untuk membacanya pada malam Jumaat. Namun, pernahkah kita menadabburi ayat-ayat tersebut? Di sini saya ingin berkongsi satu ayat yang menarik yang terdapat dalam surah ini.

Api Keluar Daripada Pokok Yang Hijau

Api yang keluar daripada pokok yang hijau? Aneh bukan? Mana mungkin api dapat keluar daripada pokok yang hijau. Cuba kita perhatikan maksud pada ayat ke 36 surah Yaasin.


"iaitu (Allah) yang Menjadikan api untukmu dari kayu api yang hijau, maka seketika itu kamu nyalakan (api) dari kayu itu." 

Mungkin ramai yang tertanya-tanya akan maksud ayat tersebut. Bagaimana mungkin kayu api yang hijau dapat menghasilkan api?


Menurut Dr. Danial Zainal Abidin menerusi Halaqah TV9, api yang keluar itu ada kaitan dengan pokok yang hijau. Namun, bagaimanakah pokok yang hijau dapat mengeluarkan api?




Seperti yang sudah kita ketahui, setiap tumbuhan berwarna hijau mengandungi pigmen hijau klorofil. Klorofil terdapat di dalam kloroplas. Klorofil memainkan peranan penting dalama proses fotosintesis yang mana melalui proses fotosintesis, oksigen dihasilkan. Salah satu kegunaan oksigen ialah oksigen diperlukan dalam proses pembakaran.


Tanpa oksigen, pembakaran tidak akan berlaku dan api tidak akan wujud. Maka, inilah yang dimaksudkan dengan pokok hijau yang dapat mengeluarkan api. Melalui proses fotosintesis yang terhasil daripada pokok hijau, oksigen dihasilkan. Dengan kehadiran oksigen, pembakaran dapat berlaku, dan ini menunjukkan api wujud.



Subhanallah, indahkan ayat tersebut? Proses fotosintesis telah lama diceritakan di dalam Al-Quran sebelum manusia menemui proses tersebut.



Wallahu'alam.

Nota kaki: Tafsiran ayat tersebut telah dijelaskan oleh Dr. Zainal Abidin menerusi Halaqah TV9 menerusi tajuk Hijau

Tuesday, 27 December 2011

Cukupkah Sekadar Itu?


Berdebar-debar.

Cuak.

Resah.

Gelabah.

Perasaan yang macam-macam itu membuatkan hati tidak tenang. Semua perasaan tersebut bercampur-baur. Mahu pecah rasanya dada jika hal tersebut tidak dapat diketahui dengan segera.

"Eh, asal pula tidak boleh? Bukan ke 25 haribulan ke? Hari ni kan dah 25." Getus hati saya.

Mata saya masih lagi setia tertancap pada skrin laptop. Jari-jemari masih lagi belum berputus asa untuk terus menaip dan mengklik, memasukkan Id dan password. Namun, mata hanya sekadar mampu memandang page kosong yang keluar setiap kali cuba untuk login ke dalam sistem tersebut.

Setelah banyak kali mencuba, akhirnya terbit rasa putus asa. Dapat dirasakan perasaan hampa menjalar ke seluruh tubuh badan. Mungkin esok betul-betul dah boleh check keputusan peperiksaan semester ini. Saya cuba memujuk diri sendiri. Namun begitu, selagi keputusan peperiksaan belum diketahui, selagi itulah hati tidak dapat tenang. Nampaknya Allah menyuruh saya untuk terus bersabar.

Malam tadi akhirnya keputusan peperiksaan boleh disemak. Terasa rentak jantung tidak tentu hala degupannya. Tidak sabar rasanya mahu mengetahui keputusan tersebut. Apa tidaknya, salah satu kertas semasa peperiksaan tersebut iaitu kertas subjek Kalkulus memang betul-betul mengundang semua muka mencuka, reaksi daripada kertas Kalkulus tidak terduga payah soalannya. Masing-masing hanya berserah dan bertawakkal kepada Yang Maha Esa.

Id dan password sudah dimasukkan. Lantas, butang Enter ditekan. Dek kerana internet yang lambat, butang reload terpaksa ditekan beberapa kali. Akhirnya keputusan yang ditunggu-tunggu akhirnya nampak di pandangan mata.

Saya tergamam.

Kaku sebentar di hadapan skrin laptop.

Seakan tidak percaya.

Minda masih lagi basah teringat akan kehidupan semester ini. Mesyuarat kadang-kadang sampai lewat malam baru boleh bersurai. Kuliah yang kadang-kadang terpaksa diminta kebenaran untuk tidak menghadiri kuliah dek kerana urusan rasmi yang menggesa. Hati yang kadang-kadang sentiasa memendam rasa melihat rakan-rakan lain sibuk membuat assignment di kala diri ini cuba melaksanakan amanah dengan sebaiknya. Masa yang ada cuba dimanfaatkan sebaiknya lebih-lebih lagi diri sudah diinfakkan kepada agama.

"Alhamdulillah." Akhirnya kalimah suci itu keluar juga daripada bibir. Menandakan rasa syukur yang tidak terhingga.

Namun, bagaimanakah cara untuk bersyukur?


Adakah cukup sekadar bibir melantunkan kalimah Alhamdulillah, berzikir dan memuji kebesaran-Nya? Tanda ucapan terima kasih kepadaNya?



Ataupun adakah cukup sekadar melaksanakan sujud syukur setelah mendapat khabar gembira? Berdoa tanda kesyukuran kepadaNya?




Ataupun adakah cukup sekadar meletakkan status "Syukur, Alhamdulillah" di Facebook? Berkongsi rasa bahagia bersama rakan-rakan?

Cukupkah sekadar itu?

Lantas, bagaimanakah cara untuk melahirkan perasaan bersyukur lalu dapat menzahirkan rasa syukur tersebut untuk dipersembahkan kepadaNya?

Apakah itu syukur?

Pendapat Si Anak Kecil Mengenai Syukur

Junaid merupakan seorang kanak-kanak berusia 11 tahun. Beliau dipelihara oleh bapa saudaranya, Sari al-Saqati sejak kecil lagi. Junaid begitu sayangkan Sari. Sari juga teramat sayang akan anak buahnya itu. Sari umpama bapa kandung Junaid dan guru yang banyak mengajarkan tentang agama sejak beliau masih kecil.

Dari Baghdad mereka berpindah ke Makkah. Sari membawa Junaid ke Masjidilharam. Suasana di dalam masjid itu meriah dengan para pelajar dan cerdik pandai yang berkumpul, berbincang dan bertukar-tukar fikiran mengenai Islam. 

Di suatu sudut, kelihatan empat ratus bijak pandai sedang mengadakan perbincangan. Sari dan Junaid mengikuti perbincangan tersebut. Perbincangan waktu itu adalah berkaitan dengan erti syukur.

Selesai perbincangan, sesi soal jawab dibuka. Pelbagai soalan diajukan dan pelbagai jawapan diberikan. masing-masing memberikan jawapan yang dirasakan paling tepat. Sari kemudian cuba mengalih perhatian orang-orang bijak pandai itu supaya mendengar jawapan daripada anak saudaranya.

"Apa pendapatmu mengenai syukur?" tanya Sari kepada Junaid.

Ahli bijak pandai terkejut melihat Sari beria-ria meminta pandangan anak buahnya. Mereka memandang Junaid yang berada di sebelah Sari. Kelihatan seorang budak yang berwajah serius dan tidak ada gentar pada wajahnya.

"Syukur bererti kita sekali-kali tidak menyalahgunakan pemberian Tuhan yang diberikan kepada kita dan tidak sekali-kali memanfaatkan pemberian itu sebagai punca keingkaran."

Jawapan anak kecil tersebut ternyata memeranjatkan ahli bijak pandai yang ternyata jawapan tersebut berbeza daripada pendapat dan jawapan mereka.

Bersyukur Sepanjang Masa

Alhamdulillah, walaupun natijah imtihan saya tidaklah sebagus rakan-rakan yang lain, namun saya sangat-sangat bersyukur dengan rezeki yang Allah berikan. Biarpun ramai rakan-rakan mendapat natijah yang mumtaz, ini tidak menghalang saya untuk berasa gembira dengan pencapaian mereka. Semoga natijah yang kita peroleh dapat menjadi pemangkin kepada kita untuk lebih menyumbang dan memberi manfaat kepada agama. InsyaAllah.

Bagi yang kurang bernasib baik, ketahuilah kalian rezeki Allah bukanlah sekadar natijah imtihan ini semata-mata. Sesungguhnya Dia sedang mengaturkan sesuatu yang lebih baik buat kita semua. Namun, jangan disempitkan pemikiran dengan memperoleh natijah imtihan yang cemerlang sahaja perlu kita melantunkan kalimah Alhamdulillah, tanda melahirkan rasa syukur. Banyak lagi perkara-perkara lain yang sangat-sangat penting yang kadang-kadang kita terlupa untuk bersyukur kepadaNya.

Alhamdulillah, syukur kerana pada hari ini kita masih mampu membuka mata, setelah 'dimatikan' seketika. Alhamdulillah, syukur kita masih mampu menggerakkan anggota tubuh badan, di saat ada yang menderita dengan kesihatan. Alhamdulillah, kita masih mampu lagi makan makanan yang lazat-lazat tatkala ada insan tidak dapat makanan yang lazat dan berzat.

Kadangkala kita terlupa untuk bersyukur atas nikmat-nikmat yang diberikan. Kadangkala kita sering menyalahgunakan pemberian daripada Allah. Kadangkala pemberian yang kita peroleh menjadi punca kita ingkar terhadap suruhan dan laranganNya.

Tatkala kita seringkali terlupa untuk bersyukur kepadaNya, namun Dia masih lagi menambah nikmat kepada kita, tanda untuk menyedarkan kita untuk tidak lupa terus bersyukur. Pesan diri saya kepada diri saya sendiri terutamanya, bersyukurlah sepanjang masa. Bukan hanya perlu bersyukur tatkala mendapat khabar gembira semata-mata.

Apa-apa pun, bersyukurlah kerana kita masih dikurniakan dua nikmat yang terbesar, iaitu nikmat iman dan Islam.

Syukur. Alhamdulillah.






Wednesday, 21 December 2011

Ini Bukan Cerita Hudud

"Kalau saya jumpa pencuri tu, tahulah nasib dia macam mana nanti!" 

"Encik, nanti kenakan hukuman yang paling berat kalau dapat tangkap pencuri tu nanti. Dah beribu-ribu saya habiskan untuk beli emas tu tau! Tiba-tiba je kena kebas macam tu je!

Itu adalah antara dialog yang mungkin kita pernah dengar apabila terdapat kes kecurian.

Ada yang sangat-sangat germa dengan pencuri itu.

Ada yang dikuasai dengan amarah yang menggunung tinggi.

Ada yang sedih meratapi nasib menimpanya kerana barang yang disimpan.

Namun, pernahkah kita memikirkan akan nasib pencuri itu?

Ali Menangisi Pencuri

"Orang penuh sesak di sini. Pastikan kamu sentiasa rapat dengan ayah." Pesan Fadhil kepada anak lelakinya yang masih kecil.

Pada suatu musim haji iaitu musim bagi orang Islam berkumpul di Kota Makkah bagi menunaikan rukun Islam kelima., seorang bapa bersama Fadhil bersama anak lelakinya yang masih kecil turut serta.

Kanak-kanak itu bernama Ali bin Fadhil. Fadhil sengaja membawa anaknya bersama bagi membiasakan diri dengan suasana menunaikan rukun Islam kelima itu.

Semasa mengelilingi Kaabah bersama ribuan orang Islam, tanpa disedari dompetnya dicuri. Dia hanya menyedarinya selepas selesai tawaf mengelilingi Kaabah.

"Oh, dompet saya hilang!"

"Mengapa?" tanya ayahnya apabila mendengar Ali bercakap sendirian.

"Dompet saya hilang."

"Dompet kamu hilang?"

"Ya. Bukan rezeki saya untuk memilikinya."

Terpinga-pinga Fadhil mendengar kata-kata anaknya yang begitu tenang dan lapang dada walaupun dalam keadaan begitu. Beliau berlalu pergi meninggalkan Ali bagi menguruskan keperluan.

Selang beberapa ketika, Fadhil kembali kepada Ali. Semasa itu anaknya sedang menangis teresak-esak. Beliau segera mendekati anaknya dengan penuh tanda tanya bercampur hairan.

"Mengapa kamu menangis?"

Ali menangis sehingga sukar menjawab pertanyaan ayahnya. Sedu sedannya semakin kuat.



"Adakah kamu menagis kerana dompet dan wang kamu dicuri tadi? Janganlah sedih lagi. Nanti ayah gantikan yang lebih baik daripada itu."

Ali mengelengkan kepala dalam sedu. Dia berusaha mengawal tangisannya.

"Tidak. Bukan. Bukan keranan itu."

"Sekiranya bukan itu sebabnya, jelaskan kepada ayah mengapa kamu menangis."

Fadhil mendekati anaknya yang masih kedengaran tersedu-sedan. Beliau mengusap lembut kepalanya dan memberi ruang supaya anaknya dapat meluahkan perasaan.

"Saya menangis sebab sedih memikirkan nasib orang mencuri dompet dan wang saya itu."

Kamu menangisi pencuri yang mencuri dompet kamu?"

Ali mengangguk.

"Mengapa pula kamu sedihkan dia?"


"Bagaimanalah dia di hadapan Allah di akhirat nanti!"


Fadhil terkedu mendengar kata-kata anaknya yang masih diselangi dengan tangis dan sedu itu.

"Kamu risaukan nasib pencuri itu di hadapan Allah kelak?"

Ali hanya mampu mengangguk. Fadhil merenung dengan penuh kasih sayang wajah anaknya Ali. Walaupun masih kanak-kanak tetapi beliau sudah mampu memikirkan hal yang jauh ke hadapan.

Ini Bukan Cerita Hudud

"Cik Ros ada jumpa ustaz selepas kejadian tu. Ustaz tu suruh Cik Ros solat hajat, tenangkan diri. Kemudian ustaz tu suruh redhakan pasal kejadian tu. Mungkin bukan rezeki Cik Ros kot." ujar ibu saudara saya yang dikenali dengan Cik Ros mengakhiri kisah kejadian yang berlaku menimpanya.

 Saya hanya terpaku mendengar. Siapa sangka kecurian boleh berlaku usai majlis perkahwinan berlangsung. Usai tuan rumah dan saudara-mara sibuk untuk menyambut kehadiran pengantin lelaki, terdapat beberapa manusia yang tidak bertanggungjawab mengambil peluang untuk membawa pulang hasil curi sebagai 'goodies' sempena majlis perkahwinan. Tatlaka tetamu kenyang dengan gulai kawah, 'tetamu' tersebut 'kenyang' dengan hasil curi tersebut. Semasa seluruh ahli keluarga dan semua orang gembira meraikan pengantin, orang tersebut gembira kerana mendapat hasil beribu-ribu ringgit untung.

Dua beg tangan yang terdapat dompet, duit, kad bank, kad pengenalan dan telefon bimbit dikebas. Satu beg tangan milik sepupu saya dan satu lagi milik Cik Ros dikebas pencuri tanpa disedari. Malahan, sebuah Ipad juga turut menjadi habuan pencuri tersebut.

Tidak siapa sangka beg tangan yang diletakkan di dapur boleh dicuri orang. Tidak terfikir pun yang Ipad yang tengah dicas di dalam bilik dibolot begitu sahaja. Tidak terlintas langsung, pencuri boleh menyamar menjadi tetamu boleh membuat kerja-kerja sedemikian tatkala semua orang tengah sibuk.

Siapa sangka kan?

Laporan polis sudah dibuat. Namun untuk mendapatkan kembali semua benda yang hilang itu adalah mustahil. Ibu saudara dan sepupu saya redha dengan apa yang berlaku. Menganggap itu bukan rezeki mereka. Dan seluruh ahli keluarga juga bertindak untuk berjaga-jaga pada majlis perkahwinan akan datang.

Pernahkah kita menjadi seperti Ali dalam kisah di atas, memikirkan nasib pencuri di akhirat kelak? Setiap perbuatan yang dilakukan, pasti ada balasan yang setimpal dikenakan.

Ini bukan cerita hudud. Ini adalah cerita seorang kanak-kanak yang menangisi memikirkan nasib pencuri tersebut. 

Apa-apa pun, jom kita layan Oley! Sebuah cerita yang memberi pencerahan berkaitan dengan hudud.

Oley!


Thursday, 15 December 2011

Rahsiakan Sehingga Tiba Saatnya

Kegembiraan jelas terpancar di muka masing-masing. Keceriaan yang terserlah tidak dapat dilindung lagi oleh kedua-dua belah pihak, sama ada rombongan lelaki mahupun rombongan perempuan. Dan ternyata, air muka bahagia jelas terpercik pada tuan badan empunya dalam satu majlis yang melibatkan kedua-dua belah pihak.

Cincin tersarung manis menandakan sudah ada yang punya.

Hantaran-hantaran di atas pahar cantik dengan hiasan yang beraneka.

Senyum lebar terpampang menandakan lega kerana majlis diatur berjalan sebaiknya.

Itulah yang saya dapat saya dapat simpulkan pada beberapa keping gambar yang diupload dalam satu album. Gambar-gambar yang diupload oleh teman-teman yang saya lihat dalam ruangan sosial popular, Facebook.

Saya berasa gembira.

Saya tumpang bahagia.

Namun, antara gembira dan bahagia, rasanya perasaan sedih dan terkilan lebih menguasai hati saya.

Sedih bukan bermakna saya tidak suka dengan status teman-teman saya yang telah disandang. Rasa terkilan bukan disebabkan dek rasa cemburu atas kebahagiaan teman-teman saya sendiri. Saya berasa teruja dengan kebahagiaan yang dimiliki teman-teman sekolah saya.

Namun, apa yang membuatkan saya terkilan dan berasa sedih ialah gambar-gambar yang diupload adalah sempena majlis pertunangan mereka. Bukan seorang teman saya berbuat demikian, malah teman-teman yang lain yang mempunyai status bertunang begitu teruja mengupload gambar-gambar sempena majlis pertunangan.

Rahsiakan Pertunangan

Rasulullah s.a.w telah berpesan kepada kita:

"Rahsiakan pertunangan dan iklankan (maklumkan) perkahwinan." (Hadith riwayat Ahmad dari Abdullah bin Zubair Radhiyallahu 'anhu, dan disahihkan oleh al-Albani di dalam Irwa' al-Ghalil)



Pertunangan tidak perlu dihebah-hebahkan kepada umum. Cukuplah sekadar dimaklumkan kepada ahli keluarga dan sahabat handai terdekat sahaja. Hal ini kerana status tunang bukanlah tiket yang menentukan bahawa akad akan termeterai. Boleh jadi pertunangan akan disusuli dengan perkahwinan. Namun, kemungkinan juga boleh terjadi sekiranya hubungan tersebut akan terputus di tengah jalan, yang akan membabitkan soal maruah keluarga. Terselit sebuah hikmah untuk tidak mewar-warkan pertunangan iaitu pertunangan akan lebih terjaga daripada hasad manusia yang berniat tidak baik.

Lebih Elok Begini

Duhai teman yang saya sayang. Elakkan mengupload gambar pertunangan di Facebook untuk berkongsi rasa gembira. Rasa gembira masih boleh dikongsi dengan ahli keluarga dan sahabat handai terdekat sahaja. Jangan letakkan pautan 'bertunang' pada profil di facebook. Cukuplah perhubungan itu disimpan kemas oleh kedua-dua belah keluarga. Tidak perlu memberitahu seantero dunia akan sebuah pertunangan itu. Apabila sudah tiba masanya untuk melangsungkan perkahwinan, hebahkanlah kepada semua. Moga tempoh pertunangan kalian senantiasa dilimpahi barakah.

Seronok saya melihat seorang akhowat ini, merangkap senior saya yang tidak mewar-warkan pertunangan beliau. Seterusnya, beliau menghebahkan perkahwinan dan walimah beliau. Lebih teruja, beliau tidak mengupload gambar yang menunjukkan gambar perkahwinan beliau bersama suami. Hanya gambar beberapa hantaran dan gambar cincin di jari sahaja diupload, menunjukkan beliau sudah bergelar isteri orang. 

Kepada teman-teman yang sudah bertunang, saya menunggu jemputan ke walimah kalian. InsyaAllah, saya akan menghadirinya untuk berkongsi rasa bahagia dengan kalian semua.


Sunday, 11 December 2011

Mana Milik Kita?

"Kalau tak suka, pulangkan." Lembut sahaja ungkapan si bapa mentua kepada menantunya. Walaupun kata-kata itu lembut, tetapi kata-kata itu amat tajam dan terkena kepada menantu tersebut.

Dialog di atas merupakan salah satu dialog dalam sebuah drama dalam televisyen yang saya sudah lupa tajuknya. Kata-kata tersebut amat memberi kesan pada hati. Biarpun sebuah drama, namun kata-kata tersebut mampu membuatkan saya termangu seketika, seolah-olah sayalah watak menantu dalam drama tersebut.

Drama tersebut mengisahkan tentang seorang lelaki (menantu) yang mempunyai seorang isteri yang sarat mengandung dan tiga anak lelaki. Semenjak lelaki tersebut rapat dengan seorang wanita di tempat kerjanya, apa sahaja berkaitan dengan wanita itu, semuanya adalah betul dan manis. Akan tetapi, rumah yang beliau diami bersama isteri dan anak-anak seolah-olah sebuah neraka. Isteri dan anak-anak ibarat mengganggu keharmonian dirinya. Setiap langkah dan perbuatan isteri dan anak-anak, ada sahaja yang tidak kena pada pandangan lelaki tersebut. Hinggalah suatu hari, beliau mendapati isteri dan anak-anaknya meninggal dunia dalam keadaan penuh tragis di rumah mereka sendiri akibat dirompak.

Kalau tidak suka, pulangkan.

Itulah kata bapa mentua kepada menantunya. Dan saat itu, lelaki tersebut baru mula menyedari sebuah kehilangan yang berkekalan yang tidak akan pulang-pulang. Detik itu, lelaki tersebut mula menghargai sebuah permata yang tidak ternilai harganya iaitu, isteri dan anak-anaknya. Isteri dan anak-anaknya sudah dipulangkan kembali kepada Yang Maha Esa. Isteri dan anak-anaknya hanyalah pinjaman sementara daripada Yang Maha Kuasa.

Bagaimana dengan kita? Berapa kalikah kita sedar bahawa kita adalah bukan siapa-siapa. Diri kita ini hanyalah pinjaman darinya. Jasad kita ini akan dikembalikan kepada Yang Menciptakan kita. Adakah kita sedar?

Mana Milik Kita?


Mungkin saat ini kita berasa bangga dengan kejayaan yang kita gapai. Mungkin saat ini kita bermegah-megah dengan kereta mewah menjadi milik kita. Mungkin saat ini kita mendabik dada kitalah yang paling hebat berbanding yang lain. Mungkin saat ini kita gembira kerana kita dipuji. Mungkin saat ini kita seronok yang lain dikeji. Mungkin saat ini kita berasakan apa sahaja yang ada pada diri kita adalah milik kita. Lantas, adakah semuanya adalah milik kita?

Ada masa kita yakin bahawa segala yang ada adalah milik kita. Tidak mungkin badan kita ini milik orang lain sedangkan kita sendiri mengawalnya. Bukankah begitu?

Kita boleh angkat tangan bila kita suka.

Kita boleh melangkah ke mana-mana selagi kita terdaya.

Kita boleh membuka mulut dan makan makanan yang lazat mengikut kehendak kita.

Semuanya kita boleh kawal. Jadi, badan kita adalah milik kita. Bukankah begitu?

Namun, jangan kita lupa. Adakah kita pasti kita dapat mengawal segalanya pada badan kita?

Adakah kita dapat mengawal degupan jantung kita?

Adakah kita dapat mengawal kadar metabolisme dalam badan kita?

Adakah kita dapat mengawal proses peristalsis yang membantu pencernaan kita?

Jadi, jika kita sendiri tidak dapat mengawalnya, siapakah  yang mengawal semua itu?

Jika begitu, jika kita bukan pemilik badan kita sendiri, siapakah pemiliknya?




Jangan Jadi Namrud

Tidakkah engkau (pelik) memikirkan (wahai Muhammad) tentang orang yang berhujah membantah Nabi Ibrahim (dengan sombongnya) mengenai Tuhannya, kerana Allah memberikan orang itu kuasa pemerintah?

Ketika Nabi Ibrahim berkata, "Tuhanku ialah Yang Menghidupkan dan Mematikan."

Dia berkata, "Aku pun dapat menghidupkan dan mematikan."

Ibrahim berkata, "Allah menerbitkan matahari dari timur, maka terbitkanlah dari barat."

Maka, tercenganglah orang yang kafir itu. Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim.

Dialog di atas merupakan petikan daripada ayat 258, surah Al-Baqarah. Ayat tersebut menyatakan Nabi Ibrahim berhujah dengan Raja Namrud yang menganggap dirinya sebagai Tuhan. Ketika Namrud berkata bahawa dia pun dapat menghidupkan dan mematikan adalah bermaksud bahawa Namrud dapat menghidupkan orang dengan membiarkan orang terus hidup. Manakala mematikan orang adalah dengan membunuh orang tersebut.

Kemudian, Namrud membakar Nabi Ibrahim dengan julangan api yang tinggi. Dengan kuasa Allah, api tersebut menjadi sejuk sekali gus menyelamatkan Nabi Ibrahim. Seterusnya Namrud cuba melawan Nabi Ibrahim dengan tenteranya yang lengkap. Lantas, Allah membantu Nabi Ibrahim dengan mengirimkan tentera nyamuk. Dengan kuasa Allah, nyamuk-nyamuk tersebut menghisap darah tentera Namrud dan memerintahkan kepada nyamuk agar menunda penyeksaan ke atas Namrud. Maka, nyamuk-nyamuk membiarkan Namrud pulang ke istananya.

Ketika telah dekat seksaan untuk Namrud, lalu Allah memerintahkan seekor nyamuk untuk menjalankan tugas tersebut. Nyamuk itu berkeliling di sebatang pohon selama tiga hari. Kemudian, nyamuk itu masuk ke dalam kepada Namrud melalui lubang hidungnya. Namrud berasa sakit dan mengarahkan rakyatnya mengetuk kepalanya dengan kasut. Bila diketuk dengan kasut, dia berasa lega. Akhirnya nyamuk tersebut memakan otak Namrud selama 40 hari. 

Begitu besar sifat pengasih dan penyayang Allah. Allah tidak menyeksa Namrud dengan segera, tetapi masih diberi masa untuk bertaubat. Masa tiga hari yang diberikan tidak digunakan oleh Namrud untuk menerima kebenaran Allah. Maka, jadilah Namrud tergolong ke dalam orang-orang yang dimurkai Allah.

Semua Allah Yang Punya

Semua yang ada, bukanlah milik kita. Segala-galanya hanyalah pinjaman daripada-Nya. Kita sendiri adalah pinjaman yang sementara yang akan dikembalikan pabila sampai waktunya. Sedarlah kita semua bahawa semuanya adalah tidak kekal menjadi milik kita. 

Oleh itu, bermujahadahlah melawan nafsu. Hargailah diri sebelum diambil kembali. Apakah kita hanya baru tahu menghargai setelah roh dipisahkan daripada jasad? Berusahalah untuk terus mengoptimumkan ibadah kita kepada-Nya. Supaya nanti kita berupaya memperoleh syurga abadi yang boleh menjadi milik kita bersama.

Mana milik kita - Rabbani



Nota kaki: Cerita Nabi Ibrahim dan Namrud diambil dari sini


Tuesday, 6 December 2011

Ini Bukan Cobaan, Ini Betul-Betul


Tengah hari semalam, saya meluangkan masa untuk menonton televisyen lantaran tiada apa yang boleh dilakukan. Tika itu, saya masih berada di Seremban dan menunggu detik jam 9 malam untuk bertolak ke Stesen Kereta Api Seremban. Tiada rancangan yang dapat menarik, lantas saya membelek satu demi satu rancangan televisyen. Akhirnya satu rancangan di Astro Oasis berjaya menambat hati saya. Sebuah rancangan yang dinamakan Cubaan. Rancangan ini pada pandangan peribadi saya adalah sebuah rancangan yang mirip kepada Bang Bang Boom dan juga Law Kanana Bainana. Rancangan ini adalah untuk 'mengenakan' orang tetapi dalam 'mengenakan' orang lain, terdapat ibrah yang dapat kita ambil dalam meniti hari-hari  yang kita sendiri tidak pasti saat manakah nafas kita akan dihenti.

Di awal rancangan, pengacara rancangan Cubaan, iaitu Ustaz Akil Hayy telah memilih secara rambang orang-orang yang berada di sekelilingnya. Kemudian, beliau ingin mendengar orang yang terpilih untuk melafazkan kalimah syahadah dan juga zikir istighfar. Alhamdulillah, kebanyakan orang yang terpilih itu dapat melafazkan kalimah syahadah dengan baik. Apa yang membuatkan hati saya tersentuh ialah apabila saya mendapati masih ada lagi dalam kalangan umat Islam di negara kita tidak dapat menyebut lafaz istighfar dengan betul. Malahan, masih ada yang belum mampu menyambung lafaz istighfar. Sungguh menyedihkan bukan? Seorang yang sudah Islam semenjak dilahirkan, perkataan Islam sudah tercetak pada kad pengenalan usai umur mencecah 12 tahun, namun masih belum dapat melafazkan istighfar dengan betul.

Seterusnya, seorang krew rancangan, Adi telah melakukan satu lakonan untuk melihat reaksi dan tindakan masyarakat sekeliling. Dalam rancangan tersebut, Adi telah berpura-pura tidak sedarkan diri dalam keadaan beliau berada di tempat pemandu di dalam kereta. Beliau 'pengsan' dengan kepala yang berada di stereng kereta, betul-betul terkena pada hon. Keadaan itu menyebabkan hon kereta berbunyi secara berterusan kerana Adi 'tidak sedarkan diri'. Segmen tersebut sebenarnya ingin melihat bagaimana orang sekeliling bertindak lantaran suasana yang teramat bising dengan bunyi hon kereta yang tiada henti. Kemudian, datanglah seorang pemuda dan mengetuk-ngetuk cermin tingkap bahagian pemandu. Di sini dapat dilihat pemuda terbabit benar-benar bimbang melihatkan Adi yang pengsan itu. Tambahan pula, situasi tersebut yang berterusan pasti membingitkan telinga orang sekeliling.

Ini Betul-betul

Walaupun rancangan tersebut adalah sebuah rancangan dalam televisyen, namun di luar kotak televisyen, secara realitinya, perkara-perkara seperti di atas memang benar-benar berlaku dalam masyarakat kita hari ini. Walaupun rancangan tersebut dinamakan Cubaan, namun di luar rancangan tersebut, situasi-situasi di atas adalah situasi yang betul-betul terjadi.

Masih ada yang tidak mengucap kalimah syahadah dengan betul.

Masih ada yang lupa lafaz istighfar.

Masih ada yang tidak tahu membaca Al-Quran.

Masih ada yang tidak tahu bersolat.

Ummah kita makin parah. Jika dibiarkan akan terus bernanah. Jika tidak diberi rawatan, pasti akan terus merebak dan merebak. Lantas, apakah kita hanya mahu membiarkan penyakit-penyakit ini terus merebak? Apakah kita hanya mahu membiarkan saudara-saudara kita terus hidup secara Islam hanya di atas nama Islam pada sekeping kad pengenalan semata-mata tanpa menghayati dan mengamalkan Islam sebagai cara hidup?

Qum Faanzir!!!

Masyarakat Islam pada masa kini begitu sibuk dengan urusan-urusan duniawi sehingga mengabaikan segala ibadat dan perintah Allah. Teringat saya akan suatu analogi nukilan Syeikh Mustafa Masyur dalam buku Dakwah Fardiyyah. Orang yang sibuk dan lalai itu umpama sekumpulan manusia yang nyenyak tidur. Di sebelah mereka terdapat api yang marak menyala dan akan membakar mereka sekiranya mereka masih lagi tidur.

Dalam kalangan manusia yang sedang nyenyak tidur, terdapat mereka yang tidak tidur dan menyedari apa yang berlaku di sekeliling, tetapi tidak mampu memadamkan api yang sedang membakar. Ketika itu, kewajipan mereka ialah segera membangunkan manusia yang nyeyak tidur supaya setiap mereka menyedari keadaan masing-masing dan menjauhkan diri daripada api.

Sebarang usaha untuk memperingatkan mereka yang tidur daripada bahaya api akan menjadi sia-sia, jika dilakukan sebelum mereka terjaga daripada tidur. Mereka tidak akan mendengar dan mentaati peringatan itu kerana mereka sedang nyeyak tidur. Jadi mereka mestilah dibangunkan terlebih dahulu barulah diberi peringatan.

Justeru, kita sebagai orang yang tidak tidur dan menyedari apa yang berlaku di sekeliling, kejutkanlah orang sekeliling kita terlebih dahulu dengan sentuhan-sentuhan dakwah mengikut marhalah-marhalah dan uslub-uslub dakwah yang telah dijelaskan oleh Syeikh Mustafa Masyur. Adalah menjadi kewajipan kita untuk mengejutkan mereka daripada lena diulit mimpi indah palsu duniawi. Sebagaimana dalam ayat kedua, surah Al-Muddatstsir;


قُمْفَأَنْذِرْ

bangunlah, lalu berikan peringatan!



Oleh itu, ayuhlah kita semua sama-sama mengetuk hati-hati mereka di luar sana sebagaimana pemuda dalam rancangan Cubaan mengetuk pintu kereta untuk menghentikan bunyi hon yang membingitkan telinga! 

Ini bukan cobaan, ini betul-betul!

Qum faanzir!

Monday, 28 November 2011

Papan Iklan Pun Berdakwah

Pagi tadi saya bersama-sama umi ke bandar Kota Bharu. Inilah kali pertama saya keluar ke bandar Kota Bharu sejak saya mula bercuti. Kalau diikutkan hati, seboleh-bolehnya saya tidak mahu ke Kota Bharu lantaran bandar tersebut sentiasa sesak dan dipenuhi dengan pelbagai jenis kenderaan. Namun, kali ini saya dan umi ke Kota Bharu untuk membeli tiket ke Seremban. Untuk mengelakkan kesesakan, kami saya dan umi 'merempit' ke Kota  Bharu dari rumah. Seperti kebiasaan, saya akan membonceng umi saya. Sebelum memulakan perjalanan, pasti doa tidak lupa dibaca bagi memohon perlindungan daripadaNya. Alhamdulillah, cuaca dua tiga hari ini agak baik, matahari mula berani menunjukkan dirinya di sebalik musim tengkujuh yang menjenguk Pantai Timur sekarang. Keadaan cuaca yang cerah sedikit sebanyak memudahkan perjalanan kami. 

Usai di Kota Bharu, saya teringat perbualan saya dengan rakan saya beberapa tahun dahulu. Rakan saya yang ini bukanlah orang Kelantan, tetapi apabila beliau menjejakkan kaki ke Kelantan, beliau mengekspresikan keseronokan kepada saya apabila ke Kelantan.

"Apa yang seronok sangat bila ke Kelantan?" Saya bertanya kerana ingin tahu.

"Seronok!!! Sebab semua papan iklan kat kelantan ada tulisan jawi. Syok dapat tengok. Kat negeri lain tak de pulak yea." Rakan saya menjawab dengan penuh keterujaan.


Dakwah Si Papan Iklan

Apa yang pasti, perbualan ini masih lagi segar dalam ingatan ini. Hal ini kerana sebelum ini saya tidak menyedari perkara sedemikian. Bukannya selama ini saya tidak perasan akan 'kehadiran' tulisan jawi yang tertera di papan-papan iklan. Namun, apa yang baru saya sedari ialah negeri-negeri lain jarang terpampang papan iklan yang mempunyai tulisan jawi dan tulisan rumi sekali gus. Apatah lagi semua model wanita pada papan-papan iklan di Kelantan 'diwajibkan' untuk bertudung. Lebih membanggakan, kerajaan negeri Kedah juga turut meniru apa yang kerajaan Kelantan telah laksanakan. Tambahan pula, papan-papan iklan juga dapat menghidupkan kembali tulisan-tulisan jawi yang semakin jauh daripada kita.

Model bertudung Fara Fauzana

Maya Karin juga memakai tudung

Tesco dalam tulisan jawi

Toyota

Papan tanda Pasar Borong di Wakaf Che Yeh

Kedai Cina juga ada tulisan jawi

Mc Donald dalam tulisan jawi

Model-model syampu tanpa mendedahkan tudung. Bukankah lebih manis begini?

Iklan Maxis dalam tulisan jawi

Model-model AmBank bertudung

Malahan, terdapat juga papan-papan iklan yang 'berdakwah' supaya kita tahu cara untuk menutup aurat dengan betul.





Papan iklan yang 'berdakwah' supaya kita membaca Al-Quran juga turut ada di Kelantan, lebih-lebih lagi di bulan Ramadhan. Ini adalah satu usaha untuk menggalakkan rakyat Kelantan membaca Al-Quran.






Papan Iklan Penyebab Kemalangan?

Apabila bercerita mengenai papan iklan, saya teringat akan satu artikel yang pernah saya baca dalam salah satu akhbar tempatan. Menurut penulis, selalunya kemalangan dikaitkan dengan mentaliti rakyat Malaysia yang gemar memandu dengan laju tanpa mempedulikan pemandu-pemandu lain. Biasanya, kemalangan dikaitkan dengan keadaan jalan atau geografi sesuatu tempat yang berbahaya. Namun, pada kali ini penulis mengemukakan pandangan bahawa salah satu penyebab kemalangan ialah kerana papan iklan itu sendiri. Membaca pandangan penulis tersebut membuatkan saya sedikit tersentak.

Bagaimana papan iklan menjadi penyebab kepada kemalangan?

Menurut penulis, papan-papan iklan yang ada di jalan-jalan raya, mahupun di lebuh raya dapat mengganggu pemandangan pemandu. Para pemandu, lebih-lebih lagi pemandu lelaki mungkin akan terpesona dengan papan-papan iklan yang memaparkan model-model wanita yang kebanyakannya tidak menutup aurat. Malahan, tidak keterlaluan jika dikatakan terdapat papan-papan iklan yang mendedahkan tempat-tempat yang tidak sepatutnya ditunjukkan oleh seorang wanita. Apabila pemandu melihat papan iklan tersebut, pasti mata terpegun melihat papan iklan tersebut tanpa disedari pemandu tersebut berada dalam pemanduannya. Pandangan penulis tersebut ada benarnya.

Mungkin ada yang berpandangan pemandu tersebut perlu menundukkan pandangan atau mengalihkan pandangannya ke arah lain. Sebagaimana ayat di bawah:

قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ۚ ذَٰلِكَ أَزْكَىٰ لَهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ

Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan. (24:30)


Namun setakat manakah pemandu-pemandu di jalan raya dapat mengalihkan pandangan mereka daripada melihat apa yang sudah terpampang di depan mata. Alternatif yang paling sesuai ialah kita sepatutnya 'menundukkan' papan-papan iklan tersebut. 'Menundukkan' model-model wanita pada papan-papan yang tidak menutup aurat. Itulah sebaiknya. 

Di sini juga saya ingin berkongsi satu kata-kata Imam Al-Ghazali yang saya petik daripada status sahabat 'facebook'.

"Agama Islam adalah asas, pemerintahan (politik) adalah pengawas, tanpa asas menjadi runtuh dan tanpa pengawas menjadi sia-sia. Umat Islam menjadi lemah pegangan agamanya dan hukum Islam banyak menjadi sia-sia kerana politik dipisahkan daripada agama Islam atau Islam menjadi slogan tanpa kuasa politik yang beramal dengan seluruh syariatnya."

Seperti yang sedia maklum, menutup aurat adalah diwajibkan untuk semua orang-orang Islam. Apa salahnya jika model-model di papan-papan iklan diberi kain yang cukup untuk menutup apa yang terdedah yang tidak sepatutnya didedahkan? Apa salahnya menggunakan kuasa yang ada untuk 'memakaikan' tudung kepada model-model di papan-papan iklan? 

Tidak salahkan kita 'mewajibkan' semua model-model bertudung dan menutup aurat? Mudah-mudahan apa yang dipraktikkan oleh kerajaan negeri Kelantan dapat dipraktikkan di seluruh Malaysia. Sama-sama kita doakan. InsyaAllah, satu hari nanti akan terlaksana.

Nota kaki: Gambar-gambar di atas bukanlah daripada inisiatif saya sendiri. Saya menceduknya dari 'Google'.


Permainan vs Perjuangan

"Tengok bola tak malam tadi?" Soal Cik Ning kepada saya dan umi.


Pertanyaan Cik Ning tersebut membuatkan saya tersenyum. Lebih-lebih lagi, soalan beliau berkisarkan perlawanan bola sepak Malaysia menentang Bahrain malam tadi. Cik Ning merupakan adik kepada umi saya. Kami ke rumahnya untuk ziarah, lebih-lebih lagi tok ayah saya tinggal bersama keluarga ibu saudara saya. Semenjak nenek meninggal dunia 14 tahun dahulu, tok ayah lebih selesa untuk tinggal bersama-sama keluarga Cik Ning.


"Tengok. Malaysia kalah." ujar saya menjawab soalan ibu saudara saya.


"Kalau dulu, Cik Ning tak suka sangat tengok bola. Dulu pelik juga dengan budak-budak ni, ralit sangat bila tengok bola. Hairan juga dulu Cik Ning tengok budak-budak ini. Tapi sekarang, dah minat dah. Memang Best tengok bola." Panjang lebar Cik Ning menerangkan tentang 'penghijrahannya' ke arah bola sepak.

Hati saya turut mengiakan pandangan Cik Ning. Saya juga sedemikian. Jika dahulu, saya agak aneh macam mana kaum lelaki (terutamanya), boleh duduk membatu apabila menyaksikan perlawanan bola sepak. Tambahan pula, masa perlawanan yang menjangkau 90++ minit membuatkan saya terfikir, apakah erti harga sebiji bola? Namun, sekarang sedikit sebanyak saya turut terpengaruh untuk turut serta menyaksikan perlawanan bola bersama adik-adik jika melibatkan pasukan Malaysia. Mungkin salah satu faktor yang menyebabkan saya turut berminat untuk menonton bola sepak adalah kerana mutu dan kualiti permainan yang ditonjolkan pasukan Malaysia semakin meningkat. Itu adalah salah satu sebab yang saya dapat kenalpasti.

Sebuah Analogi

Sukan bola sepak mengingatkan saya tentang sesuatu yang ingin saya kongsikan bersama. Sebagai analogi, penyokong-penyokong bola sepak boleh kita analogikan sebagai mad'u kita. Manakala, pemain-pemain bola sepak pula adalah para dai'e. Permainan bola sepak selama 90++ minit pula merupakan detik perjalanan perjuangan tanpa henti. Bagaimana seorang dai'e berjaya 'mengikat' hati seorang mad'u? Apakah faktor-faktor yang boleh menyumbang kepada kejayaan sebuah dakwah? Bagaimana dapat memastikan hati-hati mad'u yang ditautkan boleh menjamin kebersamaan dalam perjuangan? Di sini, saya telah membuat analisis berdasarkan permainan bola sepak yang mantap versus dakwah dan perjuangan yang berkesan.

Pertama: Pemain bola sepak


Dalam satu perlawanan, satu pasukan boleh memenangi perlawanan bola sepak apabila pemain tersebut mempunyai persediaan yang cukup sebelum menghadapi perlawanan. Antara persediaan yang diperlukan oleh setiap pemain bola sepak ialah kekuatan stamina, latihan yang mencukupi, kekuatan fizikal dan mental, pengambilan diet makanan seimbang, dan sebagainya.

Dalam hal ini, pemain bola sepak boleh dianalogikan sebagai dai'e. Dalam usaha untuk membina hati-hati mad'u, para dai'e perlu mempunyai persediaan yang cukup sebelum terjun ke gelanggang dakwah. Para dai'e amat memerlukan beberapa suplemen dan antibiotik yang dapat membantu para dai'e supaya 'permainan' dakwah yang dilaksanakan adalah berkesan. Apakah persediaan-persediaan itu?

Salah satu persediaan untuk para dai'e ialah hubungan yang erat dengan Allah. Mana mungkin hubungan dengan Allah yang jauh dapat membantu dai'e dalam setiap perlakuan yang dilakukan. Mana mungkin mutabaah amal seseorang dai'e yang tunggang-langgang dapat menjadi contoh kepada mad'u. Hubungan yang baik dengan Allah boleh diusahakan dengan amalan-amalan seharian seorang dai'e sama ada amalan wajib hatta amalan sunat. Solat lima waktu, membaca dan tadabbur Al-Quran, puasa sunat, solat dhuha, qiamullai dan zikir mathurat adalah beberapa suplemen wajib yang diambil oleh seorang dai'e. Tarbiyyah ruhiyyah sebegini perlu ditekankan dalam diri dai'e supaya hatinya terus tegar walau pelbagai mehnah yang menempuhi sepanjang jalan yang dilaluinya yang bernama perjuangan. Tarbiyyah ruhiyyah juga merupakan salah satu daripada tunjang kekuatan seorang dai'e.

Selain itu, perlunya seorang dai'e mempunyai kefahaman yang mantap dalam thaqafah. Tanpa suplemen ilmu, bagaimanakah seorang dai'e dapat mengajak dai'e ke jalan Allah? Tanpa kefahaman, bagaimanakah keadaan dai'e untuk menjawab segala lontaran persoalan-persoalan yang dikemukakan oleh mad'u? Justeru, ilmu adalah satu elemen yang perlu dititikberatkan selain mengamalkan ilmu yang diperoleh dengan bermanfaat.



Kedua: Srategi dan corak permainan


Permainan bola sepak menuntut kepada strategi dan corak permainan. Permainan bola sepak yang berkesan boleh dilihat dengan strategi yang telah disusun. Permainan bola sepak yang mantap boleh dilihat sejauh mana corak permainan telah dirancang. Strategi dan corak permainan yang dirancang dengan baik mampu menghasilkan sebuah permainan yang benar-benar memukau semua penonton bola sepak. Strategi dan corak permainan yang tersusun rapi mampu membuatkan penyokong-penyokong bola sepak terus 'istiqamah' di tempat duduknya demi menyaksikan sebuah permainan yang begitu hebat.

Strategi dan corak permainan boleh dianalogikan sebagai strategi dakwah yang disusun untuk mengikat hati-hati dai'e ke jalan Allah. Strategi dakwah perlu disusun dalam proses untuk membina hati-hati supaya hati-hati tersebut terus thabat di jalan Allah. Ibarat kita mahu mengikat bata-bata dengan simen. Sudah tentunya kita akan berusaha untuk memenuhi sukatan acuan simen dan pasir mengikut sukatan yang tepat. Kemudian, kita akan mengikat bata-bata dengan simen secantik mungkin bagi menghasilkan ikatan bata-bata yang utuh. Seterusnya akan menghasilkan sebuah dinding atau rumah yang kukuh kerana acuan dan cara mengikat bata-bata juga cantik. Mungkin para dai'e boleh mengimplementasikan dakwah fardhiah ke atas mad'unya selain tidak mengabaikan marhalah-marhalah dakwah bagi menghasilkan jundi-jundi perjuangan ke jalan Allah.

Ketiga: Semangat berpasukan


Semangat berpasukan juga turut merupakan salah satu faktor yang menyumbang kepada permainan yang tidak mengecewakan. Tanpa semangat berpasukan, mampukah sebiji bola dijaringkan ke dalam gol? Ketidakwujudan semangat berpasukan boleh menyebabkan pergaduhan sesama pemain-pemain dalam pasukan itu sendiri. Dengan semangat berpasukan, pemain-pemain akan saling bekerjasama untuk memastikan target gol tercapai. Malahan, melalui semangat berpasukan juga, pemain-pemain dalam pasukan itu sendiri boleh saling memberi semangat antara satu sama lain.

Justeru, ukhuwwah dalam berjemaah juga boleh menyumbang kepada kejayaan sesebuah dakwah. Ukhuwwah yang erat sesama ahli jemaah dapat dicapai dengan persefahaman, saling mengingatkan antara satu sama lain. Kelonggaran ukhuwwah sesama ahli jemaah boleh menyebabkan variasi penyakit hati yang menjangkiti ahli jemaah itu sendiri seterusnya boleh merebak kepada orang lain. Silap-silap haribulan, ada ahli yang futur disebabkan hubungan yang tidak baik sesama ahli jemaah. Ukhuwwah yang mantap dapat membantu untuk terus kekal dalam perjuangan yang tiada henti.

Keempat: Penyokong-penyokong bola sepak


Corak permainan yang menarik, kemantapan skil dan stamina pemain, semangat berpasukan yang tidak luntur boleh menghasilkan kemenangan yang membuatkan penyokong-penyokong bola terus-menerus bertahan hingga ke akhir perlawanan bola sepak. Penyokong-penyokong akan terus 'istiqamah' di tempat mereka berada apabila permainan yang ditunjukkan adalah menarik dan dapat menjanjikan kemenangan. Kesemua faktor yang dapat membawa kepada kemenangan menyebabkan terus setia kepada pasukan yang disokong.

Sehubungan itu, penyokong-penyokong bola adalah mad'u kepada dai'e. Faktor-faktor yang ada pada dai'e dan corak permainan menyebabkan hati mad'u terpikat dengan dakwah yang dilaksanakan dan janji sebuah perjuangan selain dapat mengikat hati-hati mad'u untuk berusaha terus thabat pada jalan perjuangan. Malahan, mad'u akan tertarik  kepada sebuah medan yang bernama perjuangan yang sudah tentu menjanjikan sebuah kemenangan yang tidak ternilai harganya.

Berdasarkan penulisan saya, itu hanyalah beberapa faktor yang dapat membawa kepada kejayaan sebuah dakwah dan perjuangan itu sendiri. Masih banyak lagi faktor-faktor yang menyumbang kepada kejayaan sebuah dakwah dan perjuangan itu sendiri. Saya sendiri masih banyak kekurangan yang perlu perbaiki dalam gelanggang dakwah dan perjuangan ini. Namun, apa yang paling penting, kefahaman kepada sesebuah dakwah dan perjuangan adalah perkara asas yang perlu dihadam dahulu oleh para dai'e.

Pasakkan AL-FAHMU dalam perjuangan, bukan HAMASAH untuk kemasyuran.

p/s: Amat tertarik dengan status beberapa sahabat facebook yang mengaitkan perlawanan bola sepak tempoh hari dengan peristiwa Perang Uhud.




Saturday, 26 November 2011

Kita Hanyalah Musafir Dunia

“Dik... Dik... Tak berhenti solat subuh ke?” Satu pertanyaan tiba-tiba timbul yang menyedarkan saya daripada lena.

‘Dah dekat pukul enam rupanya.’ Saya melihat jam di tangan. Perjalanan dari Kota Bharu ke Melaka yang memakan masa hampir 12 jam memang cukup memenatkan. 

Dik... Dik... Tak berhenti solat subuh ke?” Pertanyaan tersebut berulang kembali. Saya menoleh ke arah empunya suara tersebut. Oh, rupa-rupanya seorang pak cik dalam lingkungan 50-an bertanya kepada pemandu bas yang pada kiraan saya pemandu bas tersebut berusia lewat 30-an. Walaupun pak cik tersebut bertanya dari tempat duduknya di belakang, namun saya pasti pemandu bas tersebut mendengarnya kerana tempat duduk saya hampir dengan pemandu bas tersebut. Malahan, satu bas boleh dengar pertanyaan pak cik tersebut. Ataupun mungkin pemandu bas tersebut sememangnya tidak mendengar pertanyaan pak cik tersebut lantaran kekhusyukan beliau memandu.

Dua kali pertanyaan pak cik tersebut, tapi tiada respon.

Saya memang mengharapkan agar bas tersebut berhenti untuk solat subuh, namun sukar sekali rasanya mahu jumpa pemandu bas yang betul-betul prihatin terhadap solat ini. Melainkan pemandu bas akan berhenti atas desakan penumpang. Seingat saya pernah sekali saya bermusafir menaiki bas untuk pulang ke Kelantan, pemandu bas itu sendiri yang berhenti untuk solat subuh. Bahkan, pemandu tersebut bukan sahaja berhenti malah mengajak penumpang-penumpang untuk solat subuh. MasyaAllah, pada waktu itu saya sungguh kagum dengan pemandu bas tersebut. Memang setiap kali saya bermusafir dengan bas pada waktu malam kerana kebiasaannya saya bermusafir dari Kota Bharu – Kajang atau Kajang – Kota Bharu pada waktu malam. Namun, setiap kali saya bermusafir dengan bas, saya pasti cuak. Cuak kerana khuatir bas tidak akan berhenti untuk solat subuh. Saya berasa lebih lega sekiranya bas tiba ke destinasi yang dituju sebelum masuk waktu subuh. Yalah, saya boleh singgah mana-mana surau atau masjid selepas turun dari bas.

Destinasi pada kali ini menuju ke Melaka. Untuk sampai ke Melaka bas akan melalui Tangkak dan Muar dahulu sebelum tiba ke destinasi. Saya berdoa dalam hati supaya bas ini berhenti untuk solat subuh. Tiba-tiba pak cik tadi menghampiri pemandu bas.

“Dik... Tak berhenti solat subuh ke?” Tanya pak cik tersebut dalam nada yang lembut. Nada suara pak cik tadi tetap sama seperti pertanyaan yang sebelumnya.

“Hurmm... Nantilah, kejap lagi.” Pemandu bas tersebut menjawab dalam nada yang acuh tak acuh. Mungkin kerana dek kepenatan memandu terlalu lama.

Akan tetapi, mendengar jawapan pemandu tersebut membuatkan saya tenang. Saya pasti pak cik tersebut bersyukur kerana pemandu bas akan memberhentikan bas untuk solat subuh. Tidak lama kemudian, bas tersebut berhenti di satu perhentian di Muar. Pemandu bas terus turun daripada bas.

Rupa-rupanya pak cik tersebut datang bersama keluarganya. Pak cik tersebut memakai kopiah, manakala isterinya memakai tudung labuh. Selain pak cik tersebut dan isterinya dua anak teruna dalam lingkungan belasan tahun dan dua orang kanak-kanak merupakan anak-anak pak cik tersebut. 

Pak cik tersebut dan keluarganya turun untuk menunaikan solat subuh. Saya turut serta turun untuk menunaikan kewajiapan sebagai seorang muslim. Selain saya dan keluarga pak cik tersebut, seorang wanita berusia 30-an turut turut turun untuk menunaikan solat subuh. Namun, saya berasa kesal dan terkilan kerana hanya kami sahaja yang turun untuk menunaikan solat berbanding bilangan penumpang pada masa tersebut seramai 21 orang. Penumpang lain tidak menghiraukan bas berhenti. Malahan subuh dibiarkan berlalu begitu sahaja. Kebanyakan penumpang yang sedar daripada lena terus menyambung lena yang mungkin terganggu akibat bas berhenti. Saya cukup terkilan melihat situasi ini. Lebih-lebih lagi pagi subuh tersebut merupakan salah satu tarikh yang penting dalam Islam. 1 Muharam 1432H. Malah, saya terkilan dengan seorang pak cik yang turun dari bas, namun tidak sekalipun menjejak kaki ke surau untuk menunaikan solat. Apa yang saya cukup terkilan ialah diri saya sendiri. Diri ini sendiri yang tidak mampu untuk mengajak orang lain untuk menunaikan solat. Saya tidak mampu untuk mencegah kemungkaran dengan menggunakan tangan malahan lidah sekali pun. Saya hanya mampu mencegah dengan hati semata-mata. Astaghfirullahal’azim... Ya Allah, ampunilah diriku ini.

Solatlah kamu!

Apa pentingnya solat? Solat merupakan salah satu kewajiban yang perlu ditunaikan oleh setiap orang yang bergelar muslim. Solat merupakan perkara yang wajib ditunaikan oleh sesiapa yang mengucapkan kalimah ‘Laa ilahaillah muhammad rasulullah’. Dalam erti kata lain, solat wajib ditunaikan untuk mereka yang beragama Islam! Solat juga merupakan amal pertama yang akan dihisab kelak.


Berdasarkan hadith, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud;

“Islam dibangunkan atas lima dasar iaitu bersaksi tiada tuhan yang berhak disembah selain Allah dan Nabi Muhammad adalah utusan-Nya, mendirikan solat, membayar zakat, menunaikan ibadah haji dan berpuasa pada bulan Ramadhan.” (Bukhari)

Berdasarkan hadith di atas, Islam diumpamakan sebagai sebuah bangunan. Manakala lima dasar tersebut merupakan tiang-tiangnya. Jika salah satu tiang tersebut tidak ditegakkan dengan sempurna, boleh jadi bangunan yang dibina tidak kukuh. Jika salah satu daripada tiang tersebut langsung tidak ditegakkan, maka runtuhlah bangunan tersebut.

Solat merupakan tiang agama kita. Sebab itulah dalam azan, ada satu panggilan azan yang bermaksud, “Marilah menunaikan solat.” Kemudian diikuti oleh sahutan azan yang bermaksud, “Marilah menuju kejayaan.” Tanpa solat, kita tidak mungkin akan dapat menggapai kejayaan. Malahan, tanpa menunaikan solat, ini bererti bahawa dalam diri kita masih lagi belum berjaya. Masih tidak mendapat kejayaan dalam menangkis sifat jahiliyyah dalam diri. Masih belum berjaya untuk melawan hawa nafsu dalam diri. Bagaimanakah umat Islam hendak berjaya sedangkan solat pun masih tidak dapat ditunaikan?
Orang yang mendirikan solat pasti mendapat perlindungan daripada Allah. Sabda Rasulullah SAW;

“Sesiapa yang solat subuh berjemaah, ia dalam tanggungan Allah. Sesiapa yang mengingkari tanggungan Allah, Allah mencampakkan mukanya ke dalam neraka.” (Direkodkan oleh Ibnu Majah).

Maka, sesiapa yang tidak mendirikan solat bererti menghadapkan dirinya kepada bahaya yang diancam oleh Allah iaitu neraka.

Kita hanyalah musafir dunia, terus bermusafir dan bermusafir hinggalah tiba di destinasi utama, iaitu akhirat. Ayuhlah wahai umat Islam sekalian, marilah kita tunaikan solat. Marilah kita menuju kejayaan. Hayya ‘alassolaah!!! Hayya ‘alalfalaah!!!

p/s: Mungkin sewajarnya  Kem Solat Bestari diadakan untuk para pemandu bas supaya pemandu bas prihatin terhadap solat. Salam Maal Hijrah 1433H.