Bismillahirrahmanirrahim

Ahlan wa sahlan.

Saturday, 26 November 2011

Lembaran Baru

Alhamdulillah, pada detik ini, setiap nafas yang dihela saat ini merupakan satu anugerah yang tidak terhingga kepada kita. Anugerah? Apakah anugerah tersebut? Allah telah memberikan kepada kita  seinfiniti rahmat dan anugerah kepada kita yang tidak terhitung oleh kita sendiri. Kadangkala kita sendiri lupa dengan anugerah yang telah diperuntukkan kepada kita saban ketika. Kadangkala kita sendiri lupa dengan anugerah yang sentiasa mengiringi kita saban waktu. Lantas, marilah bersama-sama kita mengucapkan Alhamdulillah, atas pelbagai dan variasi nikmat dan rahmat yang telah dianugerahkan kepada kita.

Apakah sumbangan untuk Islam?

Buat diri, telah genap 22 tahun usia diri saya ketika ini. Namun, pelbagai perkara yang bermain-main dalam kotak fikiranku. Pelbagai persoalan yang menerjah buat diri yang senantiasa menantikan jawapan buat diri ini jua. Kadangkala jiwa ini resah dan gelisah kerana membiarkan persoalan-persoalan ini berlegar-legar dalam ruang fikiranku. Antaranya adalah:

                                "Apakah yang telah aku lakukan untuk Islam?"

Persoalan tersebut merupakan salah satu persoalan yang kerap kali persoalan yang tidak terungkap jawapannya. Seakan-akan saya merasakan bahawa saya tidak menyumbang apa-apa untuk Islam. Ya Allah, ampunilah aku. Ya Rasulullah, inikah aku sebagai ummatmu yang engkau sebut-sebut tika saat  nyawamu diceraikan daripada jasad. Inikah lagak seorang yang mengaku sebagai pejuang Islam, tetapi masih belum mampu menyumbangkan apa-apa untuk Adden?

Sungguh, malu rasanya dengan diri. Malu denganMu, Ya Allah. Malu dengan Rasulullah. Teringat saya akan kisah Assyahid Imam Hassan Al-Banna, pengasas sebuah gerakan Islam yang dikenali setiap belahan dunia.  Tika umur beliau 22 tahun, beliau telah mengasaskan gerakan dengan merangka dan membina  serta memperelokkan dengan sebaik-baik asas. Pada usia 22 tahun inilah, beliau telah melebarkan lagi dakwahnya.



Lantas, pada saat ini, saya tersedar bahawa saya perlu menyumbangkan sesuatu untuk Islam. Saya berharap agar dengan penulisan blog ini, saya dapat menyumbangkan secebis risalah sebagai dakwah saya demi menegakkan Adden. Bukannya saya tidak pernah mempunyai blog sebelum ini. Saya pernah mempunyai dua blog yang mana blog-blog saya akhirnya 'futur' di gelanggang 'blogging' begitu sahaja. Sementelahan, tidak sepatutnya saya mensia-siakan sisa umur yang masih tinggal ini tanpa meninggalkan sesuatu untuk Islam. Yang pasti, ber'blogging' untuk menyampaikan ajaranNya juga merupakan salah satu saham akhirat! Mohon doa sahabat-sahabat sekalian supaya saya terus thabat di salah satu gelanggang dakwah ini.

Oh ya, agak-agak kenapa blog ini dinamakan dari hati ke hati yea? Nama ini dipilih kerana saya ingin menyampaikan sesuatu dari hati saya sendiri supaya apa yang saya cuba sampaikan dalam blog ini sampai dekat hati pembaca sekalian. 

Salam hari terakhir 1432H. 

p/s: Tahun 1433H bakal menjenguk kita dalam masa beberapa jam sahaja lagi. Bagaimana dengan azam baru kita? Bagaimana pula dengan azam lama? Sudah tertunaikah? Sama-sama muhasabah diri.

0 comments:

Post a Comment

Sebarang kritikan atau penambahbaikan, dipersilakan :)