Bismillahirrahmanirrahim

Ahlan wa sahlan.

Sunday, 29 January 2012

Tidak Rugi Dalam Memberi

Setiap kali setelah menunaikan solat secara berjemaah di masjid, seorang kanak-kanak pasti akan ke sebuah tabung masjid. Kemudian, kanak-kanak tersebut akan duduk dan tersenyum di hadapan tabung masjid itu. Perlakuan kanak-kanak itu diperhatikan oleh pak imam masjid tersebut. Perbuatan yang berulang-ulang kanak-kanak lelaki itu iaitu menuju ke tabung masjid, kemudian duduk menghadap tabung masjid, dan akhirnya tersenyum di hadapan tabung masjid tersebut. Perlakuan kanak-kanak itu menimbulkan rasa curiga di hati pak imam. Hairan dengan gelagat kanak-kanak itu. Tidak pernah lagi pak imam melihat telatah manusia lain seperti itu selain daripada kanak-kanak tersebut.

Setelah solat Maghrib, kanak-kanak lelaki itu melakukan rutin hariannya. Pak imam mengekori langkah kanak-kanak tersebut. 

"Apa yang kamu buat nak? Tiap-tiap hari pak imam tengok kamu buat benda macam ni." Tanya pak imam dengan perasaan ingin tahu yang semakin membuak-buak.

"Oh pak imam. Saya sebenarnya sedang bersedekah untuk tabung masjid ni." Sopan kanak-kanak tersebut menjawab pertanyaan pak imam.

Anehnya. Bersedekah? 

"Bersedekah? Macam mana kamu bersedekah? Pak imam tak pernah nampak pulak selama ini kamu masukkan duit dalam tabung itu. Apa yang pak imam selalu nampak, kamu selalu datang ke tabung ni, kemudian duduk di depan tabung ni. Lepas tu pak imam tengok kamu selalu tersenyum kat tabung masjid ini." Panjang lebar pak imam meluahkan kata-kata yang selama ini disimpan dalam hati.

"Saya senyum kat tabung masjid ni dikira bersedekah pak imam. Kan senyum tu adalah sedekah." Ujar kanak-kanak tersebut seraya menyedekahkan sebuah senyuman kepada pak imam.

Terpinga-pinga pak imam mendengar jawapan kanak-kanak itu. Lalu pak imam tersenyum sebagai tanda sedekah kepada kanak-kanak tersebut.

Sedekah Yang Baik

Pasti kita semua pernah terbaca anekdot kisah kanak-kanak dan pak imam tersebut bukan? Pastinya ada yang tersenyum sendiri dengan jawapan kanak-kanak tersebut. Sedekah. Satu perkataan yang mudah cukup untuk difahami. Apabila disebut sedekah, pasti fikiran kita terbayang akan tangan yang menghulur 'sesuatu' kepada pihak yang lain. Apabila disebut sedekah, pasti terbayang di mata kita sebuah senyuman yang ikhlas dilemparkan kepada orang lain. Namun, adakah kita tahu apakah sedekah yang paling baik? Sedekah yang paling baik adalah memberi barang yang kita sayang kepada orang lain.

لَنتَنَالُواْالْبِرَّحَتَّىتُنفِقُواْمِمَّاتُحِبُّونَوَمَاتُنفِقُواْمِن شَيْءٍفَإِنَّاللّهَ بِهِعَلِيمٌ

“ Kamu tidak sekali-kali akan dapat mencapai (hakikat) kebajikan dan kebaktian (yang sempurna) sebelum kamu dermakan sebahagian daripada apa yang kamu sayangi. (Ali-Imraan : 92)

Masih lagi lekat di ingatan saya akan seorang senior saya yang menghadiahkan saya button badge kepada saya. Tika itu, kami sedang meraikan majlis perpisahan pelajar tahun akhir sempena jasa dan keringat yang telah disumbangkan selama lima tahun di IPG. Ditakdirkan pada semasa jamuan itu juga adalah hari lahir saya. Apabila senior tersebut mengetahui bahawa hari itu adalah hari lahir saya, lantas dia menanggalkan button badge yang terdapat pada beg beliau seraya menghulurkan kepada saya.

"Eh, apa ni kak?" Soal saya apabila senior tersebut menghulurkan button badge itu.

"Ambillah. Ni hadiah daripada akak sempena hari lahir. Maaflah, akak tak tahu pun hari ni hari lahir adik." Ujar senior tersebut sambil tersenyum.

"Tapi button badge ni kan button badge yang akak sayang." Balas saya.

"Tak apa. Lagipun hadiah yang paling baik ialah apabila kita menghadiahkan barang yang kita sayang." Lantas button badge itu diletakkan di telapak tangan saya.

Button badge pada hari lahir saya

Beberapa minggu lepas, seorang adik yang saya sayang telah menghadiahkan saya barang yang disayanginya. Dia menghadiahkan saya satu riben.

"Akak, ni saya bagi kat akak. Nanti akak pakai tau. Ni barang yang saya sayang." Adik tersebut meletakkan riben yang disayanginya ke telapak tangan saya.

"Kan hadiah yang paling baik ialah memberi barang yang kita sayang." Sambung adik itu lagi.

Riben yang diberi oleh si adik :)

Tika itu, saya terpempan. Ini kali kedua saya menerima barang sebagai hadiah. Tambahan pula, barang tersebut pula merupakan barang yang amat disayangi.

InsyaAllah, saya akan menjaga barang yang dihadiahkan mereka dengan sebaik-baiknya.

Tidak Lokek Untuk Memberi

Kedua-dua peristiwa itu mengingatkan kepada saya supaya tidak lokek dalam memberi. Satu kata-kata yang memang saya sentiasa sematkan dalam kalbu ini.

"Berilah sebanyak-banyaknya. Bukan menerima sebanyak-banyaknya."

Ayuh semua, marilah kita aplikasikan kata-kata itu. Kata-kata itu mengajar kita untuk bersedekah. Lagipun, apalah erti hidup ini tanpa memberi. Dengan memberi, kita akan berasa seronok. Dengan memberi, kita akan berasa satu kepuasan yang tidak dapat digambarkan dengan kata-kata.

Tambahan pula, bukankah memberi itu dapat meluaskan rezeki kita?

0 comments:

Post a Comment

Sebarang kritikan atau penambahbaikan, dipersilakan :)