Bismillahirrahmanirrahim

Ahlan wa sahlan.

Wednesday, 28 November 2012

Tetaplah Setia

"Eh, awak dah berapa juzuk dah baca Quran?" tanya si A.

"Saya dah nak masuk juzuk ke dua puluh. Macam mana ni ye, Ramadhan dah nak habis ni." Luah si B.

"Hurmm.. Kalau macam tu kita kena pulun habis la. Jom baca lagi."

Kebiasaannya, dialog sebegini kerap kali didengar pada bulan Ramadhan. Dialog yang lebih menjurus kepada bacaan Al-Quran yang dibaca. Kebanyakannya seakan-akan berlumba-lumba untuk menghabiskan 30 juzuk bacaan Al-Quran. Satu musim yang mana bacaan Al-Quran menjadi hidup walaupun di mana-mana kita jelajahi. Merebut segala tawaran hebat di bulan Ramadhan yang dibentangkan. Salah satunya adalah dengan membaca Al-Quran.


Namun, jika sekarang ini bukan merupakan bulan Ramadhan, adakah kita meninggalkan Al-Quran begitu sahaja? Jangan kita bilang disebabkan tiada tawaran yang hebat di bulan selain bulan Ramadhan terus membawa kita kepada sikap bena tidak bena kepada ayat-ayat cinta daripadaNya? Apakah disebabkan 'ini bukan bulan Ramadhan, risalah daripadaNya itu terus kaku, tidak diusik sedikit pun tanpa terselit rasa bersalah di hati?

Anugerah DaripadaNya

"Alhamdulillah, syukur kepada Allah yang telah menarik keupayaan saya untuk melihat. Alhamdulillah, saya bersyukur kepadaNya atas rahmat ini."

"Ketika saya berdoa, saya tidak meminta kepada Allah agar mengembalikan semula penglihatan saya semula. Kamu tahu kenapa?"

"Kamu tidak mahu penglihatan kamu kembali? Kenapa?"

"Kerana saya boleh meminta kepada Allah agar diberi keampunan di hari akhirat kelak."

"Supaya sewaktu pengadilan di hari akhirat kelak dipermudahkan kepada saya dan diringankan hukuman ke atas saya."

Tika itu, semua hadirin yang berada di situ, termasuk orang yang menemu bual remaja yang ditarik penglihatanNya daripada Allah. Dialog di atas merupakan dialog antara Syeikh Fahad dengan seorang remaja lelaki yang buta. Sebak ditahan tika menyaksikan video di bawah ini, menginsafi segala kelemahan dan kekurangan yang dimiliki.


Sebuah Analogi

Terdapat sebuah kisah yang mana seorang cucu yang berusia tinggal bersama seorang datuk. Tiap-tiap pagi, selepas waktu Subuh, datuk pasti membaca Al-Quran. Pada waktu tengah hari pula, selepas Zohor, datuk pasti akan mambaca AL-Quran. Begitu juga selepas waktu Asar, Maghrib dan Isyak, datuk pasti akan membaca Al-Quran. Perlakuan datuknya itu menimbulkan kehairanan dalam diri cucu datuk tersebut.

Lantas cucu tersebut berhasrat untuk bertanyakan kepada datuknya melihatkan kesungguhan datuknya membaca Al-Quran. Usai selesai bacaan datuk selepas Subuh, si cucu menghampiri datuk.

"Atuk, kenapa atuk begitu bersungguh-sungguh membaca Al-Quran?"

Datuk sekadar tersenyum.

"Cu, tolong isikan air ke dalam tempayan kat sebelah tangga tu. Air nanti ambil dari sungai menggunakan baldi kecil ye, cu." ujar si datuk.

Cucu datuk itu kehairanan. Lain yang ditanya. Lain pula yang dijawab oleh datuknya. Bahkan bukan jawapan yang dipinta dijelaskan, malahan sebuah arahan dalam bentuk pertolongan pula diberikan. Cucu akur dengar permintaan datuknya itu.

Lagi menghairankan, sudah lama rasanya datuk tidak mengisi air ke dalam tempayan itu. Tempayan yang terletak di sebelah tangga pada suatu ketika dahulu kerap diisi air. Air tersebut akan digunakan untuk membasuh kaki sebelum naik ke rumah. Kata datuk, dahulu jalan di hadapan rumah belum berturap. Jadi, kaki akan kotor sebab terkena debu-debu pasir walaupun memakai selipar. Sekarang, jalan dah berturap. Jadi kaki sudah tidak kotor dan datuk sudah lama tidak mengisi air dalam tempayan itu.

Baldi kecil yang ditelangkupkan di sebelah pasu bunga diambil. Kelihatan baldi tersebut sedikit berlumut dan kelihatan tidak bersih, menunjukkan baldi tersebut juga sudah lama tidak digunakan. Kakinya setapak demi setapak melangkah ke sungai yang terletak di belakang rumah.

Sebelum mengisi air dalam baldi, cucu membersihkan baldi tersebut. Kotoran demi kotoran dibuang. Baldi kemudian dibilas beberapa kali. Setelah memastikan baldi itu benar-benar bersih, barulah air sungai diceduk supaya baldi itu penuh diisi air. Langkah pula dibuka menuju ke tempayan di tepi tangga di rumah datuknya. Apabila semuanya selesai, datuk memanggil cucunya.

"Bagus cucu atuk. Terima kasih kerana menolong atuk. Cu tahu tak segala perlakuan cu tadi, dari mengambil baldi kecil hinggalah mengisi air ke dalam tempayan itu adalah jawapan buat soalan cu tadi?

Terpana seketika si cucu. Kerja-kerja semua tu adalah jawapan kepada soalannya tadi?

"Atuk, saya tidak faham maksud atuk." Cucu menggaru kepala yang tidak gatal. Tanda kehairanan.

"Cuba cu ingat balik, baldi kecil tadi kotorkan? Kemudian, baldi tadi dibersihkan hinggalah bersih. Bila baldi tu betul-betul bersih, air diisi ke dalam baldi untuk dimasukkan ke dalam tempayan. Kita dapat air yang bersih, kan? Tetapi, jika baldi tersebut tidak dibersihkan, malahan air bersih dari sungai dimasukkan ke dalam baldi yang kotor seterusnya diisi ke dalam tempayan, sudah tentu air dalam tempayan itu kotorkan?" Cucu hanya sekadar menganggukan kepala.

"Anggaplah baldi kecil itu sebagai hati kita. Untuk memastikan hati kita sentiasa bersih, kita kena selalu baca Al-Quran. Fahami ayat-ayat peringatan dan nasihat daripadaNya. Bila hati kita bersih, apa sahaja yang kita sampaikan kepada orang lain, orang akan mudah menerima apa yang kita sampaikan. Tetapi jika hati kita kotor dan busuk, amatlah sukar sekali orang menerima apa yang kita sampaikan."



Energi Buat Da'ie

Al-Quran merupakan pusat pembangkit tenaga bagi orang-orang Muslim. Akan tetapi jika orang Muslim sendiri mencampakkan Al-Quran daripada hidup mereka, pusat pembangkit tenaga bagi orang Muslim itu sendiri akan terputus. Malahan, orang Muslim akan kehilangan punca dan sumber kekuatan. Hal ini akan menjadikan hati akan gelap, dan hidup tidak terpandu.

"Di setiap kota terdapat pusat tenaga elektrik. Para pegawai memasang tiang dan kabel di seluruh kota. Setelah itu, aliran elektrik masuk ke kilang-kilang, rumah-rumah dan tempat-tempat lain. Jika aliran eletrik itu kita matikan dari pusatnya, nescaya seluruh kota akan gelap gelita. Padahal pada saat itu tenaga elektrik ada dan tersimpan di dalam pusat penjana tenaga, hanya tenaga elektik yang ada itu sahaja tidak dimanfaatkan."
~ As-Syahid Imam Hassan Al-Banna~

Tugas da'ie seperti tugas pegawai elektrik, sentiasa mengalirkan kekuatan dan sumbernya kepada setiap hati orang-orang Muslim agar cahaya keizzahan Islam senantiasa bersinar dan menerangi sekelilingnya. Allah S.W.T berfirman:

"Sesungguhnya telah datang kepada kalian cahaya dari Allah, dan kitab yang menerangkan. Dengan kitab itulah Allah menunjuki orang-orang yang mengikuti keredhaan-Nya ke jalan keselamatan, dan (dengan kitab itu pula) Allah mengeluarkan mereka dari gelap gelita kepada cahaya yang terang benderang dengan seizinNya dan menunjuki mereka ke jalan yang lurus. " 
~Al-Maidah: 15-16~

Justeru itu, marilah kita sama-sama memperbanyakkan membaca Al-Quran sebagaimana kita kita berlumba-lumba menghabiskan bacaan di bulan Ramadhan. Marilah kita perhebatkan tadabbur ayat-ayat Al-Quran supaya hati kita terus menerus dihangatkan dengan nasihat dan peringatan. Jika rasa malas masih lagi menguasai diri, malulah dengan remaja yang buta tadi, masih mampu membaca Al-Quran walaupun ditarik nikmat penglihatan. 

Sekiranya mampu, bacalah Al-Quran setiap hari satu juzuk. Sekiranya tidak mampu, bacalah separuh juzuk. Sekiranya tidak mampu, bacalah sekadar sehelai atau satu muka surat. Sekiranya tidak mampu, memadailah dengan satu ayat.
Sekiranya tidak mampu juga, cukuplah dengan hanya memandang Al-Quran dan tanyalah kepada diri sendiri, "Ya Allah, apakah dosaku sehingga aku tidak dapat membaca ayat-ayatMu?

Ayuh, sama-sama kita khatamkan sebanyak mungkin kitab Allah ini sebelum kita dikhatamkan perkhidmatan kita sebagai hambaNya.

Sama-sama kita tadabbur sebanyak mungkin ayat-ayat cinta daripadaNya supaya kita dapat tadabbur juzuk-juzuk kehidupan kita dalam menuju ke arah cintaNya.

Tetaplah setia membaca ayat-ayat cinta daripadaNya walaupun ini bukanlah bulan Ramadhan.

Tetaplah setia tadabbur kalimahNya di mana sahaja kita berada.

Tetaplah setia menghayati segala peringatan dan nasihat daripada kitabNya di dalam jiwa.

Tetaplah setia dalam mengamalkan segala perintahNya yang telah terpateri dalam kitabNya.


1 comments:

Nice share. . .
Remind me about Al-quran

Post a Comment

Sebarang kritikan atau penambahbaikan, dipersilakan :)